06-09-2022
Na 21 jaar aan het ACO-roer te hebben gestaan, verlaat Eddy Muyldermans het bedrijf dat hij mede groot maakte. Met veel trots en een hoofd vol herinneringen geeft hij de fakkel door aan Nico De Broyer.
Wat drijft beide heren en hoe kijken zij naar de toekomst ? Een mooi duo-gesprek tussen een “oude” rot in het vak uitkijkend naar een rustiger leven en een talentvolle jonge manager die met heel veel drive en energie ACO zal leiden
Eddy, waarom heb je beslist om een stapje opzij te zetten?
Ik heb 21 jaar lang voor ACO gewerkt, ik heb dat altijd héél graag gedaan, maar op een gegeven moment moet je kunnen loslaten om het bedrijf alle kansen te geven om te blijven groeien. Die tijd was nu aangebroken. Daarnaast is het ook zo dat ik gezegend ben met 2 jonge kinderen. Beseffen dat je vandaag de kans hebt om meer tijd door te brengen met deze 2 bengels, is uiteraard fijn. Ik heb 40 jaar lang gewerkt, ik ben gezond en kan nu eindelijk nog meer genieten van mijn gezin en ons huis. Dat voelt goed.
Bang van het zwarte gat ?
Eddy : Neen. Ik verdwijn niet helemaal van het toneel. Ik blijf op deeltijdse basis als consultant nog aangesteld bij ACO om de ontwikkeling van de businessunit ‘building material’ internationaal op de kaart te zetten. Hier kijk ik ook heel hard naar uit om toch mijn expertise en ervaring ten dienste te kunnen stellen.
Wat ga je het meeste missen ?
Eddy : Zonder twijfel het menselijke aspect.
Mijn team en de contacten met onze klanten.
Welke uitdagingen staat ACO België nog te wachten ?
Nico : ACO is een sterk bedrijf en vooral in het “House & Garden” assortiment blinkt het uit. Het behouden van deze sterke marktpositie zal één van de uitdagingen zijn.
Naast uitdagingen zie ik eigenlijk vooral heel wat kansen. De projectenmarkt is zeker iets dat verder kan ontwikkeld worden. We hebben ontzettend veel competente en gepassioneerde mensen aan boord, echte experten. Het is nu aan ons om die specifieke business nog verder te laten groeien, de methodieken onder de loep te nemen en de nodige tools te ontwikkelen om kort op de bal te kunnen spelen.
Daarnaast is er ook de sanitaire markt, waar we met ons fantastisch “ACO Douche” assortiment beter kunnen doen.
Eddy : Nico is echt de juiste man, hij heeft veel ervaring binnen die projectenwereld, ook de sanitaire wereld kent hij goed. Samen met het team is Nico de ideale persoon om die uitdagingen en kansen aan te gaan. ACO heeft een sterk team, deze mensen verder kunnen “begeistern” - om het met een mooi Duits woord te zeggen -, zal ook de opdracht zijn.
Nico : Inderdaad, en daarbij komt ook dat we rekening moeten houden met veel anciens die heel veel kennis hebben vergaard met de jaren. Die kennis niet laten verloren gaan is uiteraard ook belangrijk.
Eddy : We mogen ook niet vergeten dat we 2 uitdagende jaren achter de rug hebben met de lockdown en de post-covid, en dat heeft echt veel veranderd in mijn ogen in de manier van zaken doen en verkopen. We worden voor zoveel uitdagingen gesteld dat het toch zeker herbronning vraagt. Verder doen zoals 15 jaar geleden is vandaag geen garantie meer op succes. Die fakkel doorgeven is op dit moment wijs. De roep naar vernieuwing is er, en je moet dat kunnen blijven geven.
Nico De Broyer
40 jaar
Getrouwd met Kathleen en vader van 2 dochters, Elien en Ella
Doet aan cross-fit
Zijn motto: “Een pessimist ziet in elke kans de moeilijkheden.
Een optimist ziet in elke moeilijkheid de kansen”
Nico, wat trok jou aan in dit bedrijf en deze functie ?
Nico : Het was voor mij een uitgelezen kans om die stap te zetten in een bedrijf en een markt die ik ken. Ik had met ACO zeer positieve ervaringen en was ook overtuigd van de kwaliteit van de producten. Ik wist dat daar een goede ploeg zat die de markt goed aanvoelde. Bovendien paste de functie helemaal binnen mijn persoonlijke ambities, ik was toe aan nieuwe uitdaging. Ik voelde dat ik hier zeker toegevoegde waarde kon brengen, al die aspecten hebben ertoe geleid dat ik de knoop snel heb kunnen doorhakken.
Het familiaal karakter van het bedrijf heeft uiteraard ook meegespeeld en was een belangrijk aantrekkingspunt.
Wat waren jouw hoogtepunten en waar ben je trots op ?
Eddy : Ik ben zeker fier op hetgeen we hebben kunnen realiseren op 20 jaar tijd. Van een verlieslatend bedrijf een winstgevend bedrijf kunnen maken. En dit dankzij een goede ploeg, collega’s die er vandaag nog steeds bijzijn, maar ook een aantal ex-collega’s die samen het verschil gemaakt hebben. Die mensen vergeet ik zeker niet, ze hebben bijgedragen aan het succes.
We zijn ook 2 maal verkozen tot Trends Gazelle, een mooie erkenning.
Misschien is de ‘subgroep managementmeeting’ wel mijn hoogtepunt geweest. Deze meeting waarop alle general managers van verschillende ACO-landen aanwezig waren, werd in België georganiseerd. Ik gaf daar een inspirerende presentatie waar het wereldwijd concept “ACO ONE21” ontstaan is, een actieplan met als doel om in 2021 met de ACO-groep 1 miljard € omzet te realiseren. Dit concept is in België ontstaan, in onze kantoren, en op basis van onze Belgische presentatie. Bovendien hebben we deze doelstelling gehaald. Het is een hoogtepunt omdat het internationaal impact heeft gehad.
Waarom is Nico de ideale opvolger volgens jou ?
Eddy : Zijn ervaring, zijn expertise én de match met het bedrijf en het team. Al die elementen samen maken van Nico de geschikte kandidaat. Waar wij vandaag minder sterk in zijn, daar heeft Nico absoluut een meerwaarde.
Heb je nog tips of wijze raad voor Nico ?
Eddy : Prioriteiten stellen zou ik zeggen. Men start vaak, en terecht, met een soort van SWOT-analyse van het bedrijf. De kunst is om de prioriteiten hieruit te destilleren en deze samen met het team te bespreken. Alles meteen aanpakken, dat lukt niet.